Ett vitt leende.....då är man rik

Tandläkar nissen ringde igår på jobbet och undrade om det möjligtvis kunde finnas en chans att jag kunde dyka upp som idag kl 08.20. Mina fina garnetyr hade kommit. Som ni vet så passade dom förra inte. Vilken röta han har. Jobbar kväll idag så det passar mig fint.
Denna gången flöt att perfekt. Ingen misshandel, haha eller hårda tag, grr.
Dom satt som en smäck. Bara att limma fast.
Men, nu sitter jag då här och skall försöka äta med dom nya bissingarna i munnen. HAHA! Det är inte lätt. Känner mig som en idislande ko. Det känns lite ovant. När man nästan varit utan dom i ett år......
Men det är väl en vanesak kan jag tro. Bara till att bita ihop och tugga. Vad beroende av tänder man är?.
Både för att äta, prata och utseendet.
 
SÅ VARFÖR  HELVETE KAN INTE TÄNDER RÄKNAS TILL RESTEN AV KROPPEN????

Varför är det så dyrt?
Det kostar ju en förmögenhet att ha ordning på sina tänder. Om man inte tillhör den lyckliga skaran som aldrig har ett hål i dom små vita grynen..
Visst tycker väl staten att dom är väl generösa när dom skjuter till 300:- vid en undersökning. Tack för det! Men för oss som går ofta och har STORA problem är det en "piss i havet". En undersökning kostar ca 700 - 1000:-. En rotfyllning 1000:- per kanal och på dom större tänderna finns det mellan 3 - 4 kanaler. Skulle du då oxå behöva en krona på tanden blir slutnotan på ca 6500 - 8000:- ,. En brygga runt 20000 - 25000:- beroende på upp hänget. Jag var i Göteborg för en speciallist rotfyllning av en " besvärlig" tand. Pris 10 000:-. Då har jag inte räknat med bilkostnaden ( 3 besök). Herr L som fick ta ledigt ifrån jobbet ( jag kör inte så långt pga av mitt synfel). Och jag fick mixtra med min arbetstid. Och när man ändå  är "stor staden", lite shopping så klart, haha.
Den tand blev dyr:):):)
Jag förstår folk som inte har råd att gå till tandläkarn. Är man ensamstående så måtte det vara oöverkomligt. Är man två så går det....Så länge man går i skolan och studerar har man ju oxå fri tandvård. Sverige är fantastiskt;)
Det kommer ju nya rön om att folks tandhälsa blir sämre. Vad faan tror staten att det blir med dessa tandtaxor. GÖR NÅGONTING.....Inte kan det vara så att alla politiker har BRA tänder, eller är det en av kriterierna när man söker jobbet??? HAHAHA
Hur tror ni att det kommer att se ut i Sverige om några år???
Man ser inte på bostad eller på bilen längra om man är rik! UTAN på tänderna. Dom som har ett vit leende med tänder i munnen är dom som har råd att gå till tandis.
Den munnen som det fattas tänder i eller inte finns några. Där har vi en fattig svensk. Tänk så många sura svenskar vi kommer att ha ett göra med. Att ha tandvärk är ingen rolig grej ( jag vet). Det kommer att medföra sjukskrivningar, ingen personal på jobbet och dom som jobbar får större arbetsbelastning.  Som i sin tur gör att dom kanske går in i väggen och blir hemma på obetämd tid. Men pengar skall betalas ut och efter långtid så blir det staten som tar den delen.
Eller folk kommer att spara till sina tänder och elräkningar ( med tanke på våra kalla vintrar). Man får ju göra avkall på något och då blir det att semestra på sommaren i Sverige. Då kommer inga pengar i gungning och det är inte bra för statens ekonomi eller semesternäringen. Svensken sätter ju sprätt på mycket pengar på semestern. Då vill man ju unna sig något.... Hänger ni med i mina tanke gångar???
Så hur staten ändå gör för att vinna pengar så kommer det att slå tillbaka emot dom själva i slut ändan på ett eller annat sätt.  Varför inte " mota OLLE i grinden???.
Se till att tänderna går på vanliga läkarbesök.
Visst finns det tak nu oxå. Försäkringskassan går in. Men dom taken ligger för högt. Vid 12000:- och 15000:-.
Detta är ju faktiskt redan stora summer för normal svensken.

Mina tänder gräver ett stort hål i min plånbok varje år. Runt 25000 - 30000:- Det är sköna pengar som försvinner.  Men jag skulle inte kunna tänka mig en munn utan tänder. Allså får man välja bort något annat....

Vad har jag gjort denna gången då.
Jag har fått en krona och en hängande brygga i satt. Vi har gjort undrsökning, 2 avgjutningar och arbetskostnader på detta....KOSTNAD 30 000:-
VISST ÄR SVERIGE FANTASTISKT.............Och tack igen för 300:- staten, dom pengarna gör verkligen att jag inte behöver gå på knäna, HAHAHAHAHAHAHA. Jag tror jag dör av skratt...

/ Kram Suss




Kommentarer
Postat av: Mystjejen

Åter igen ett bra inlägg söta, så sant så allting. Så skönt att läsa att det gick bra hos tandis utan våld denna gången.....

Sv: tack för ditt citat, du är så snäll o omtänksam, glad att vi hittade varandra kramar söta och ha en fin dag <3

Psst Har även något till dig i min blogg:)

2011-04-14 @ 12:47:37
URL: http://mystjejen1.wordpress.com
Postat av: Jonnie jonsson

haha jo visst e de söta, men ack så jobbiga ibland :)

kul att du e me i tävlingen vinnaren dras den 30:e

2011-04-14 @ 14:07:54
URL: http://www.Alwaysfabulous.se
Postat av: Anonym

Jag blir arg bara jag tänker på det. Speciellt när man är student!! Ingen jävla studentrabatt får vi ens :( Det är sjukt att man ska behöva betala för något som man många gånger inte rår på själv. Har en vän som slarvar med sin munhygien, men har aldrig haft ett enda hål. Själv sköter jag mig, men har alltid hål när jag går till tandläkarn. Så varför ska jag behöva betala massa pengar, men inte hon? Var hos tandläkaren förra veckan och fick min dom. Ca 4500 kommer jag få lägga ut denna gången. Det är jävligt mycke pengar för en student! Och va fasiken ska jag göra om jag sköter munhygienen men endå får hål? Betala och se glad ut?! Min mamma fick tandlossning när hennes man tog livet av sig för ca 15 år sedan. Detta resulterade i att hon nu knappt har några tänder, och hon har inte råd att fixa till det. Hon är ensamstående och sjukpensionär. Nä, systemet är helt sjukt!!

2011-04-14 @ 16:21:15
Postat av: prinsessanadia

Råkade nog bli anonym. Men det var jag som skrev den förra kommentaren.

2011-04-14 @ 16:22:47
URL: http://www.prinsessanadia.se
Postat av: Tess

Precis! :)

2011-04-14 @ 17:46:45
URL: http://isset.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag håller med! Jag och min man har dragit på tandläkarbesök in i det längsta, men nu blev vi tvungna till slut. Jag ska dit nästa vecka, fasar! >Både för borren och räkningen efteråt.....

2011-04-14 @ 18:37:17
URL: http://asahoffman.blogg.se/
Postat av: Henrik Olsson

Ja, tandläkarbesök är verkligen inte billiga!



Lyckligtvis så har jag inte behövt anlita dem alltför ofta, men å andra sidan har jag andra feta utgifter varje år!



Dem har dessutom fyra ben, så utgifterna kan lätt springa iväg... :S

2011-04-14 @ 19:16:26
URL: http://www.henrikolsson.eu
Postat av: Izabell

Vill man vara fin får man lida pin... kostar det så smakar det!;-) Ja usch vad dyrt det är!! Jag är glad att jag har "bra" tänder!:)



Ha en fin kväll!!



Kraaam

2011-04-14 @ 19:22:47
URL: http://mysbella.blogg.se/
Postat av: maria

jag har oxå varit hos tandläkaren idag och lagat ett hål :)



kramar

2011-04-14 @ 20:59:06
URL: http://www.forsnetblogg.se/Maria
Postat av: Sasha

Jag har aldrig haft ett hål, aldrig gjort något med tänderna, inte ens plastat dom när jag var liten, alla ungar gör tydligen det. och har supervita och starka tänder :D



sv; dock vet de flesta vem jag är, då min pappa var känd eller kan ju gömma mig bakom solglasögonen och så, men det är alltid någon som ser att jagär jag.

2011-04-14 @ 21:31:54
URL: http://sashas.se
Postat av: Maria

SV: Jo ibland händer det att man får en liten kick!

Skönt när man får saker gjort....speciellet som man då skulle jobbat egentligen.

Fy faskien vad det e dyrt med tandläkare ja...usch och fy.

2011-04-14 @ 22:26:10
URL: http://mariagladsax.blogg.se/
Postat av: Susann

God morron!

Oj va fin blogg :)

Man längtar till sommaren nu när man ser din fina blogg.

Tandläkaren ,,,, usch den pratar vi inte om ;)

Kram i massor

2011-04-15 @ 08:56:56
URL: http://sannadiarie.wordpress.com/
Postat av: Mariette

Snart har vi vanliga svenssons inte råd att gå.

30 000... det är ju inte klokt ju

2011-04-18 @ 01:06:47
URL: http://mariettesrora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0