Nu är det jul.....

Jovist är de det!!!
Eller i alla fall så har start skottet gott, haha!
Nu vill jag ha SNÖ ( DU där uppe! Kan du fixa det, tack!)
Idag har jag börjat att baka. jodå, ni läste rätt...
Julen börjar med att Alex fyller år nästa vecka. 5 år! Vad stor man blivit. Och vad tiden gott fort.
Då måste det finnas kakor i frysen.


Så Alex hjälpte Sofie med att baka negebollarna ( undanbeder mig kommentarer om att jag använder detta ord.) är inte det minsta rasistisk. Men han ville bara rulla på pärlsockret. Ville inte bli smutsig om fingrarna.


Under tiden svängde jag ihop en  sockerkaka.....



Gjorde även en Tosca kaka i långpanna. Gillar kakor i långpannor. Dom går fort att göra och räcker till många....


Sedan avslutade jag detta lilla med att baka ut 50 st Rimbobullar....Dessa blir som wienerbröd.
Brukar få beröm för dessa, haha
Så jag tänkte ni skulle få receptet till dessa godingar!

RIMBOBULLAR ca 25 st:
25 g jäst
2 dl kall mjölk
2oo g rumstempererat margarin eller smör
1 msk socker
ca 6 dl mjöl

Fyllning:
75 g margarin eller smör
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker

pensling: ägg

Garnering:
1 dl florsocker
1 msk vatten


1. Smula jästen i en degbunke. Tillsätt den kalla mjölken och rör tills jästen löst sig.

2. Tillsätt det rumsvarma margarinet i mindre bitar direkt i deg spadet. Tillsätt socker o mjölet. Arbeta snabbt ihop degen.
3. Kavla ut den till en stor fyrkant, 40x40 cm
4. Skär deg plattan i fyrkanter 8x8 cm
5. Rör samman ingredienserna till fyllningen. Fördela lite av den på fyrkanterna.
6. Vik upp de fyra hörnen på degbitarna över fyllningen
7. Lägg bullarna i veckade bullformar. Ställ dessa på en plåt
8. Låt dem jäsa övertäckte ca 2timmar i rumstemperatur
9. Pensla med uppvispat ägg, när dom jäst klart.
10. Grädda mitt i ugnen i 250 graderC i ca 5 - 8 min.
     I varmluftsugn 200 grade C i ca 8 min.
11. Låt bullarna kallna utan bakduk. Glasera/ ringla över florsckret

Man kan frysa in brödet ogräddade eller gräddade ( men man skall inte glasera dom då ).
Jag gör allt klart innan så att det är bara att stoppa dom i micron när man känner för en liten bulle...

Prova nu på att göra dessa till jul. Dom är goda och lätta att göra. Dessa är inte glutenfria. Jag har inte provat heller. Mjag tror säkert att det går. MEN att man får göra dom lite större
Glutenfria bullar blir lite torra om dom blir för små.

Herr L åkte till stan för att handla lite nu på kvällen. Då kom han hem med en " kokt helg skinka". Så då gjorde jag även den klar. Och då spred det sig en jul lukt utan dess like sig i köket.



Denna lilla godbit blev smörgås pålägg nu ikväll. Det smakade juvligt med en skink macka med senap på. Detta är" mumma" för mina smaklökar
Funderade starkt på att sätta upp en stake i köksfönstret, haha alltid hade det retat någon.., men jag besinnade mig. Det är ju inte så många veckor bort ändå..

Imorgon ( eller idag eftersom klockan är över 24) så kommer det en efter längtad paket på posten!
Playtones släpper sin julskiva då. Den har blivit tidigare lagd. Jiipi. Här skall det spelas så att fönstren skallrar...
 Så gott folk, Ni förstår!  JULEN är kommen till det Lundinska  slottet, haha

Puss och kram på Er! / Suss

Kommentarer
Postat av: nadia

Oj, jäklans va flitigt du har varit :) toscakaka som är så fruktansvärt gott :) Jag har gjorde ett alternativ till tocsa för ett tag sen. Kladdkakegrund med toscekaka topping, fast jag använde kokos istället för mandel eller vad det nu brukar vara i tosca. (nästan så jag skämms att jag inte vet vad den innehåller. jag som bakar så ofta :S)



Ska nog ta och prova receptet som liknade wienerbröd någon dag. Sambon är frälst i wienerbröd men jag har alltid fått för mig att det är svårt att göra, så jag får göra ett försök med ditt recept :)

2010-11-03 @ 21:29:40
URL: http://www.prinsessanadia.se
Postat av: carro

asså inte jul än, är ju förfan långt kvar :D

2010-11-04 @ 20:34:22
URL: http://carropiiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0