Glutenfri sockerkaka...

Hej Maria!
Här kommer två recept på en bra socker kaka som är glutenfri. Jag använder alltid finax MJÖLMIX. Kakor och bullar smakar precis som  vanligt. Det är skillnad på mjöl och mjöl.

Ingredienser:

2 ägg
2 dl strösocker
1 - 2. tsk vaniljsocker
1,5 dl glutenfritt mjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 dl HETT vatten 
( eller annan smaktillsatts)

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en avlång kakform som rymmer ca 1 1/2 liter. Strö den med kokos eller glutenfritt strö bröd.

Vispa ägg, strösocker, och vanilj socker poröst. Blanda samman de båda mjölsorterna och bakpulver. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt det varma vattnet och rör försiktigt till en jämn smet.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 40 min eller tills den känns torr.

Låt svalna något i formen innan den stjälps upp

Har ett annat recept oxå:

2 1/4 dl srtösocker
1 1/2 dl flytande margarin
2 1/4 dl mjölk
ALLT detta skall RÖRAS samman.
Häll i 4 1/2 dl glutenfritt mjöl, 2 tsk bakpulver o 1 1/2 tsk fiber husk. Smaksätt med  2 tsk vaniljsocker eller 1/2 tsk citronskal. Gräddas i 200 grader i ca 30 min
Denna smeten går även bra att använda till äppelkaka. Tryck bara ner äpplena i en liten långpanna


Emelie bakade denna idag. Det skall bli en fin tårta, gulle henne.


Detta är det glutenfria mjölets delux . Prova detta om ni anväder något annat. Pris ca 30:- för ca 1kg. Det ni! Vad kostar vanligt mjöl???

Till Er som inte vet, är det jag som är glutenintolerant / celiaki. Tål inte något av de 4:a sädes slagen. Har haft det i hela mitt liv, men det kunde ha varit värre, hihi.

Puss och kram på Er! / Suss

Kommentarer
Postat av: Maria

Tack så mycket!

Då ska jag baka någon av dessa till helgen.

Kram

2010-04-28 @ 06:47:40
URL: http://mariagladsax.blogg.se/
Postat av: Maria

Tack så mycket! Ska bli kul att testa!

Kram

2010-04-28 @ 17:41:02
URL: http://mariagladsax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0