Gubbarna har kommit.....

Idag har jag inhandlat dom första lokala "GUBBARNA"!
Ja, jordgubbarna så klart. Två härliga litrar att sätta tänderna i. Dom kostade faktiskt bara 30:-/ Litern. Och det betalar jag gladerligen. Köpte till midsommar 49:-/ litern. Och dom var inte ens söta.

 Våran lille Jan-Ola har alltid funnits här. När jag var runt 12 år, så låg jag i hans åkrar tillsammans med ett annat gäng tjejer och killar och plockade ihop den ena efter den andra litern. Gud vilket slit göra. men vad rik man kände sig den dagen man hämtade ut sitt lönekuvär efter ca 3 veckor. Kommer ihåg att vi fick 1,25:-/L  på söndagarna. Och alla kan ju räkna ut att man var tvungen att plocka ganska friskt om man skulle få ihop en bra slant.
Det var till att gå upp tidigt. Vi började ju vid 06.00 tiden. Vi skulle ju fått ihop lite som dom kunde köra ut till affärerna kl 9. Det är blött och man får ont iknäna. Fingrarna blit stela och kall av daggen. Dom bli oxå som russin av vätan. Men gud vad skoj vi hade oxå.........

Idag använder han sig utav polacker. När den förta polacken kommer då är det VÅR. Dom är som flytt fåglarna. Kommer på våren i liten skara. Sedan blir det fler ju nämre jordgubbsperioden man kommer. För att sedan tunna ut sig på höst kanten. Och så en dag finns det inga på åkern längre.....
Samma mönster har en flytt fågel, haha

Tänkte jag skulle dela med mig av en historia:
En färk undersökning visar att Polacker kliar sig på snoppen 30 gånger i TIMMEN. Och sover med handen innanför kalsongerna. Tänk på det nästa gång Du äter jordgubbar! GLAD SOMMAR!


Finns det något godare än dessa bär. Vi äter jordgubbarvarje dag under sommaren. Fulla av C-vitaminer oxå



Dom var helt oermottståndliga. Dax att köpa 2 nya liter imorgon. Ola , her I come



Och dessa bär blir vi lyriska över??? Kolla  Dom är ju håriga oxå. Tänk på historien innan.... haha

Puss och kram på ER!/ Suss

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Hej! Åh vilka fina jordgubbar. Nu får jag nog åka köpa detta =) Trevlig helg!

2010-07-03 @ 10:49:06
URL: http://ullissite.blogg.se/
Postat av: susanne

Svar Ulrika

Kan du känna doften av sol varma "gubbar"? Visst är det GOTT! Hoppas din helg oxå blir varm o skön! / Kram Suss

2010-07-03 @ 10:59:06
URL: http://sussifarten.blogg.se/
Postat av: carro

riktigt riktigt mumsigt!

2010-07-09 @ 10:35:06
URL: http://carropiiz.blogg.se/
Postat av: susanne

Sv Carro

Jordgubbar se det är mitt liv......( ialla fall under jordgubbs säsong

2010-07-10 @ 00:05:19
URL: http://sussifarten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0