Vit kladdkaka.......

Som sagt så har jag bakat!
Det blev en vit kladdkaka denna gången.
Det enda luriga är att den inte ser ut som på bilden där jag hämtat den ifrån. Jag har hämtat receptet på  Mariettes röra. Hennes länk finns till vänster på min blogg.
Jag har gjort lite ändringar för den skall passa till glutenfritt bakande. Men det blev en RIKTIG läckerbit. Herr L gav den en 9:a av 10.  Då är den bra....

VIT KLADDKAKA:

100 gr smör
100gr vit choklad
2 dl strösocker
2 st ägg
1 msk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl ( Jag tar samma glutenfritt + 1 msk potatismjöl)
saft från en limé eller citron ca 2 msk
Skal från en halv ( ca 3/4 tsk) limé eller citron

Sätt ugnen på 150 grader  ( jag tar 175 grader)
1, Smält smör, dra av kastrullen från spisen när det smält. Bryt ner chokladen och låt den smälta.

2, Rör ägg o socker. Sikta i vetemjöl, vaniljsocker och blanda i saften och skalet ifrån lim+en eller citronen.

3, Rör ner smör och choklad blandningen i smeten.

4, Bröa eller ta cocos till en spring form med löstagbara kanter. Jag tar bakplåtspapper.

5, Sätt in i ugnen i ca 20 25 min ( Jag tar ca 30 min)

6, Låt svalna och vila i kylskåp, fram till serveringen. Pudra över lite florsocker och toppa med vaniljglass och jord gubbar eller annan frukt.

GOTT SÅ DET FÖRSLÅR



Ser bra ut va??.......



Jag severade kakan med vanilj glass och hallon. Det blev en oslagbar kombinatio, smaskens!!!



Vad säger ni??? Visst ser det gott ut? ( trotts att den inte ser likadan ut som hos Mariette)
Men den smakar SUPER. Har ni inget för er i helgen ( eftersom det är lovat regn igen) så kan ni ju alltid baka och göra familjen, sambon, mormor, farfar, släkt eller kära vänner glada. Bjud in dom på en god kopp kaffe och nybakad kaka. Den går fort att fixa till.....
Ni kommer att bli uppskattade , jag lovar!!


Puss och kram på Er! / Suss

Kommentarer
Postat av: "novala"

Hej :D



Jättefin blogg!

Följa varandra via bloglovin?



Kram <3

2010-08-13 @ 17:52:58
URL: http://novala.blogg.se/
Postat av: Anna

Ser jättegott ut :)

2010-08-13 @ 20:53:35
URL: http://tre-roda-rosor.blogspot.com/
Postat av: Annika

Den ser verkligen jättegod ut :)

Jag är svag för vitchoklad

Postat av: Mariette

Ha ha ha, det är nog din som har det rätta utseendet. Min ugn är så gammal och sliten att jag håller andan varje gång jag använder den. MEN NU har jag beställt en ny, ugn alltså =)

2010-08-20 @ 21:43:17
URL: http://mariettesrora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0