Funderar....

I våran tidning ( U-hamns tidningen) kan man läsa att skolorna har gjort en undersökning.
Det är centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning ( CAN ) som gjort en undersökningen och kommit fram till att: Var tredje tjej i nian röker!! Detta är en siffra som är högre än rikssnittet. Hur kan det komma sig tro?
Det är klart att det inte är bra alls. I dagens upplysta samhälle så skulle den siffran inte vara så hög kan jag tycka. Eller är vi en lågkommun med föräldrar med " låg" utbildning?? Dom pratar om grupptryck som en faktor till detta " bollmande"!  Eller är undersökningen inte tillförlitlig...
Även på min tid så fick man fylla i dessa undersökningar. Och jag kan väl säga idag med handen på hjärtat att ibland så var man nog inte riktigt ärlig...Man ville kanske känna sig mera " världsvan" än vad man var...
Det är ju ingen som kontrollerar vad man kryssat i på papperet...Så jag tror nog att det är så idag oxå. Och då är det klart att det blir ett missvisande resultat..
När jag gick i Nian så började jag att röka oxå! Men inte var det pga något grupptryck inte, haha. Vi var 28 elever i klassen och av dom så var det bara jag o en tjej till som rökte. Dessutom var vi inte i samma grupp av vänner. Jag tyckte det var lite skämmit att röka, tillsammans bland kompisarna. Så därför rökte jag bara när jag var själv, till o från skolan. Jag gick till skolan. Däremot tyckte kompisarna att jag skulle sluta. Inte ens killarna rökt. Men däremot snusade dom. Förr så kunde man köpa cigg själv. Idag är det ju 18 års gräns på det. Men jag vet ju att man gör precis som förr när man ville ha något som man inte själv kunde införskaffa: MAN BER NÅGON ÄLDRE KOMPIS SOM INNEHAR RÄTT ÅLDER..Skolorna pratat om att dom skall ta i med hårdhanskarna och sätta upp TYDLIGA förbudsskyltar. Detta tror jag inte på. Man kommer att röka ändå. Då går man bara utanför skolans område...
Jag tror att allt bottnar i personen själv.....Vi kan ju titta här hemma!
Jag röker. Herr L varken röker eller snusar ( har aldrig gjort). Vi som föräldrar dricker ingen sprit ( där är vi duktiga), men vi har hemma. Våra stora tjejer ( 16 o 18) skulle aldrig rök. Dom  äcklar sig varje gång jag kommer utifrån och rökat. Och så får man sig en uppläxning av skade effekterna av " giftpinnarna". Däremot så kan dom ta lite " dricka" med sig ibland när dom går på fest. Men det är inte alltid. Jag har aldrig sagt till dom vad dom skall göra. Utan har alltid sagt att man väljer själv sitt levenne. Detta kommer hemmifrån mitt barndomshem. Min pappa rökte , men ej min mamma. Båda kunde ta sig en " jävel" vid festliga tillfällen...Mina föräldrar lät oss välja själva. Och det är detta jag har fört över på mina barn..
Mina barn har ju haft världens chans att börja röka om dom velat. Men det har dom inte gjort. Dom har gjort ett bra val...Sedan är vi som föräldrar inte några högskoleutbildade personer, haha. Tycker nog att vi lyckats bra med fostran på " kidsen"....
Så kanske detta har med oss som föräldrar ändå att göra. Att barnen behöver lite vägledning och varnande exempel i från verkliga livet. Att man ger sina barn ett självförtroende så att dom kan stå emot "ett grupptryck". Att lära dom vad som är rätt och fel. Det är föräldrarna som skall ge barnen grunden till ett bra levende.... Det är inte skolans ansvar att fostra morgondagens invånare. Skolan skall se till att barnen får en bra grund att stå på till sin utbildning inför framtiden......För se "KIDSEN" är våran framtid. Och sedan skall man ta alla dessa rapporter med en " nypa " salt........


/ Kram Suss

Kommentarer
Postat av: Emmie

GRATTIS! Du är en av finalisterna i veckans blogg. Nu gäller det att samla röster för att vinna. Hur du gör det bestämmer du själv eller om du bara vill låta mina läsare avgöra :) Du får rösta på dig själv, andra regler för röstningen står i inlägget :)

2011-02-11 @ 15:37:35
URL: http://emmiev.blogg.se/
Postat av: SANDRA

Ghaaaaa, har börjat med "dagens blogg" igen ;) Du får gärna vara med om du vill!!

2011-02-11 @ 15:54:46
URL: http://shik.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fin blogg du har, kommer att titta in fler gånger om jag får?

Ha det så bra uppe i U-hamn, bra skidväder i backarna kan jag tänka mig

2011-02-11 @ 16:25:12
URL: http://www.ojohan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0